Welcome to Inpituca City- IWMF

[EN]

Intipuca is without being. It goes and comes back. Intipucá is a cradle, that of the heart, that offamilies, that forges identities and pride. Since 1968 and the departure of Silfredo Chávez, (well)known as the first migrant, entire families (or not so many) decided to migrate to the United
States. Leaving became custom, a part of the history and of the life of the town and of the families. The United States became something close although so distant, The (dis) unit family began to draw a transnational territory, the absences of relatives contrast with the omnipresence of American-style mansions, waiting for a possible return. The stone becomes the way to mark the belonging when the body, the daily living can not do it.
Intipucá is a territory in tension, an identity that was sown there in the distance and that sprangup. The intipuqueños of the United States are organized and remember the adored but left land, participate at a distance in their local life with remittances, foundations and contributions to the municipality. Families became puzzles, and the city became a village for the elderly and teenagers.
We decided to deal with the Central American migration and its relationship with the United States, looking at the place left and not at the place of arrival. Intimate and deep stories that talk about migration not only as a massive event but as a sum of stories.
Through photography, drawing and genealogical trees (made by the Intipuqueños), we seek to understand the identity that is disrupted by an economic and social need and the impact of migrating to a town and its inhabitants.

Done with the photographer Koral Carballo thanks to the International Women Media Foundation http://www.iwmf.org and with the support of LFI that lent us the cameras to carry out this work.

 

[ES]
Intipuca está sin estar. Desde 1968 y la partida de Silfredo Chávez, (re)conocido como el primer migrante, irse a Estados Unidos se volvió costumbre, una parte de la historia y vida del pueblo y de las familias. Estados Unidos se volvió algo cercano y presente aunque geográficamente lejano.
La (des)unidad familiar empezó a dibujar un territorio transnacional, las ausencias de los parientes contrastan con la omnipresencia de mansiones al estilo norteamericano, a la espera de un posible retorno. La piedra se convierte en el  modo de seguir vinculado con la tierra natal cuando el cuerpo no lo puede hacer. Intipucá es un territorio en tensión, una identidad que fue sembrada en un lejano allá. Las familias se transformaron en rompecabezas, y la ciudad  se volvió un pueblo de ancianos y adolescentes.
A través de la fotografía y árboles genealógicos (hechos a mano por los intipuqueños),  buscamos entender la identidad trastocada por una necesidad económica y social de irse, así como el impacto del hecho de migrar en un pueblo y sus habitantes, reconfigurando la noción de vínculos con el territorio y con la familia. El color rojo representa a los familiares establecidos en EEUU y el azul los que hoy siguen estando en Intipucá.

Septiembre 2017.El Salvador.

Trabajo realizado con la fotografa mexicana Koral Carballo con el apoyo de Leica Fotografie International y el International Women Media Foundation.

 

 

 

Anuncios